Під час полілогу спілкуйтеся з дітьми «очі в очі». Для цього розмістіть дітей по колу або в інший спосіб так, щоб усі добре бачили одне одного. Самі займіть позицію «поряд», а не «над» дітьми, тобто розташуйтеся на одному рівні з дітьми. Доцільно домовитися про спільний для всіх спосіб показати своє бажання висловитися, поділитися думкою, а також сформулювати спільні для всіх правила, яких треба дотримуватися: не перебивати одне одного, почекати, коли дадуть можливість висловитися; бути уваленим, поважати чужу думку, навіть і відмінну від твоєї.

Щоб у полілозі взяли участь якомога більше дітей, на початку вирівняйте «стартові позиції», тобто з'ясуйте, чи розуміють діти суть проблемного запитання і як вони його розуміють. Передусім варто спонукати дітей пояснити значення ключового поняття теми полілогу. Наприклад; «Що значить чинити по-справедливості? Як ви розумієте це слово?», «Як ви розумієте слово «винахідливий»? Винахідливою може бути лише людина чи й тварина також? ».

Дотримуйтеся під час організації полілогу найважливішого принципу — діалогічності, суть якого можна сформулювати у правилі: «Нічого не говори сам, став мудрі запитання дітям». Дайте можливість дітям подумати,

не поспішайте «заповнити паузи», і водночас навчіться відчувати продуктивність цих пауз: відчувайте, чи діти просто сидять і чекають, що буде далі, чи вони розмірковують. «Порожні» паузи небезпечні тим, що втрачається ритмічність розмови, а відповідно — інтерес дітей до неї. Продуктивні паузи важливі. Але якщо запитання складне для дітей (вони сигналізують про це зайвими рухами, відведенням погляду), спробуйте запропонувати дітям символізувати або візуалізувати /унаочнити суть проблеми: «Покажіть руками слово «ми». А тепер слово «я». Яке з них більше? Чому? », «Розкажи, як ти намалював би слово «успіх? ».

• Щоб діти виявляли активність та були ініціативними, уникайте під час спілкування з ними директивного тону. Відвертість, відкритість дітей необхідно заслужити. Ключем до цього буде повага до особистості дитини, відвертість, передусім ваша щира зацікавленість питанням, запропонованим для обговорення.

• Полілог — це зіставлення різних поглядів щодо однієї проблеми. Тому важливо реалізувати принцип багатоваріантності, який дає змогу дітям звикнутися з думкою, що можуть існувати різні погляди на те саме запитання, не замикатися в межах одного підходу, орієнтує на пошук усіх можливих способів розв'язання поставленого завдання. Запитання до дітей мають орієнтувати від початку на існування декількох можливих варіантів: «Назвіть хоча б три способи, як швидко зробити светр важким?», «Запропонуйте чотири способи попросити вибачення в людини, яка не розуміє вашої мови?».

Кiлькiсть переглядiв: 264

Коментарi